Friday, January 8, 2010

Mendidik,terdidik,dididik...

Alhamdulillah...semakin hari semakin dpt membiasakan diri di sekolah..cikgu2 kebykannya amat baik dan peramah. Begitu juga GB dan PK yang sgt toleransi..cuma kedaan sekolah yng terlalu ramai murid2nya membuatkan saya masih kaget!! Erk.....adakah perlu saya menjerit di dalam lebih kurang 800 sesi pagi apabila mereka membuat bising semasa perhimpuan? Oh itu ternyata amat mustahil dan mungkin akan membuatkan saya kelihatan sangat hodoh ketika menjerit...

Diberi tugas dan amanah sebagai guru kelas tahun 5 Ehsan..(some of them are much taller than me!!) Saya perlu mengambil masa sedikit untuk mengenal mereka. nak ingat nama pun agak sukar bagi saya.. Oh...next week ada hari pungut yuran.....sigh sigh...there goes my Saturday!!!

...hari2 ku masa mengajar murid darjah 4 (1st week of school)....adegan yang tak dpt dilupakan....

Me: Class...how are u today?
Class: Thank u!!!
Me: Haaa? (*__*)

Me (yelling mode): PLEASE DRAW AND COLOUR UR DRAWINGS
One pupil then asked me: Teacher, nk kena kaler ke?
Me: BIG EYE!!!

Me: Where is ur book?
Pupil: (Quiet)
Me: Where is ur book??
Pupil: (Still in the quiet mode)
His friend: He doesn't understand English, teacher
Me: Mana buku awak?
His friend again: He also doesn't understand Malay...he only understands Tamil
Me: Errrrr.....

Me: Fill in the blank, write down YOUR name here...
Pupil: Teacher, kena tulis nama teacher ke?
Me: YOUR NAME DEAR!!

Pupil (Malay): Teacher, i do not know what is my name in English...
Me: Huhuuu......it is just the same dear!!!!!!!

Pupil: Teacher, macam mana nak eja nama ayah saya Mazlan?
Me (innocently spelled the name): MAZ...maz LAN...lan...MAZLAN....

Okey...those are only parts of the stories behind my days as a teacher...banyak lagi yang terjadi sepanjang 5 hari saya bergelar guru...memang penat dengan gelagat mereka tapi amat berbaloi bila tengok anak murid menjadi manusia berguna (skemanya ayat aku nih!!!)

Oh..some of them called me USTAZAH!!!

No comments: