Saturday, January 2, 2010

Kenapa saya jadi cikgu??

Okey,hari ni dh masuk 2hb Jan 2010...secara ringkas 020110..semalam 010110...dan pada 040110 saya akan berada di sekolah keb Puchong Indah sbg cikgu/teacher/mudirah/fasci atau apa2 sahaja panggilan..



Kenapa saya jadi cikgu??



Terngiang2 kata2 emak/bonda/umi/ibu yang menyuruh saya mengisi borang ke maktab utk jadi cikgu...Dgn konfiden nye saya jwb..."Ina (pangilan manja di rumah) tak minat jd cikgu la mak..Ina nak jadi pegawai bank mcm uncle man (uncle saya bekerja di bank dan punya banyak wang....tu adala sceptical pemikiran org2 dulu bila tgk org keje bank ada byk duit...)..dan nak masuk universiti..."



maka diizinkan oleNya sy masuk universiti dengan lulusan Diploma In Banking..i did it mom!!! One step ahead for me to become a banker...



Habis diploma,cemburu tgk kwn2 yg nak buat degree....saya terus sambung buat degree atau nama saintifiknye BBA (Hons) Islamic Banking.....habis degree saya menganggur kejap(3 bulan lama bg org yg tak berduit!!) dan permohonan (application) saya utk bekerja di bank diterima...walaaaa!!!!

Saya berazam utk jadi seorang banker yang kaya...yess..KAYA..walaupun gaji yang diterima tak banyak dan mustahil utk saya jadi kaya dengan hanya jadi kuli biasa je kat bank tu tp saya syukur sebab gaji saya bolehlah buat saya beli sebijik keta itupun secara bayaran installment, boleh belanje kwn2 makan kat Alamanda seperti kedai makan Secret Recipe dan Kenny Rogers, boleh bagi mak duit tiap2 bulan, dan boleh simpan duit utk kahwin..haha

Dan hari demi hari yang saya lalui di salah sebuah bank itu amat &***$%##$%^^^ (tiada perkataan sesuai utk menggambarkan betapa "misery nya" saya kerja kat sana... *sigh sigh sigh*

Baru saya ingat yang mak selalu berdoa supaya saya jadi cikgu dan bukan supaya saya jadi banker/pegawai bank/bank manager....

Dan saya yakin sebab itulah akhirnya kini sekarang (saya lemah BM....SPM utk subjek BM saya amat memalukan!!!) saya jadi cikgu!!! -DOA EMAK!!!-

Saya sayang emak saya.....Salbiah Sabran :)

No comments: