Saturday, January 2, 2010

Cara mengatasi kenaikan tekanan darah bila memandu

Saya dan berjuta pemandu lain esp pemandu wanita mmg terpaksa (kena paksa) memandu..rasionalnya takde siapa yang sudi hantar saya ke sesuatu tempat yang saya ingi tujui...nak hire driver mmg just in my dream...haha..(keta cabuk saya pun nk kena ada driver kah?)

Okey...saya yakin bila memandu ni mmg essentially akan buat BP kita naik mendadak....dgn jem,dgn lampu isyarat rosak yang hanya berkelip2 mengeluarkan lampu oren jek,dgn jalanraya berlubang2 like a BIG hole on the mole, dgn lampu isyarat yang hanya ada masa 30 saat jek utk kita bergerak (30 saat jek mmg lokek!!),dgn those ppl yang tak tau bg signal dan akan buat muka selamba kodok (kodok lagi comel la) bila nak mencelah depan keta kita..semua nya akan buat BP kita naik!!! Yes, naik!!

Saya ada cara cmne nak avoid tekanan darah bila memandu....check it out!!

1) Sebelum mulakan pemanduan, pastikan anda berada dalam keadaan bersih dan bau wangi sebab kalau tak wangi boleh buat anda lg stress dgn bau anda sendiri

2) Petrol penuh,tayar kereta teguh berdiri untuk pemanduan lancar dan anda tak perlu stress cari petrol pump untuk refill minyak esp bila lalu kat jalan macam kat Pagoh tu..mana nak cari petrol pump??

3)Masa drive, kalau ada driver yang nak potong tapi tak bg signal, anda boleh bagi dia lambaian kasih sebagai tanda penghargaan..(kalau bukak tingkap lagi bagus sebab boleh nampak tangan anda melambai2 dengan gemalainya) jangan cepat marah atau BP anda sendiri yang akan naik..

4)Pasang lagu yang catchy...boleh geleng2 kan kepala sesuai dgn rentak alunan muzik and this works esp bila jem teruk...saya selalu nyanyi lagu feveret saya contoh seperti (redundant similar words) lagu Siti Nurhaliza (tajuk tak ingat) banyak kali sebab saya rasa suara saya macam Siti esp bila nada tinggi..(okey) bila jem...pastikan tingkap anda ditutup sepenuhnya sebab mungkin akan terjadi pencemaran bunyi pulak kat jalan raya.

5)Jangan mudah gunakan hon walaupun dekat lane yang sepatutnya laju ada driver yang drive makan angin selaju 40km/sejam kat lane laju..(okey saya just high beam je :p) mana tau org yang anda hon tu adalah bonzer/along yang mmg tough bodynya cuma dia taknak bawak laju sebab tgh layan lagu penwar rindu kat dlm keta dia...ha takut takut!!!

6)Patuh pada peraturan jalan raya....jgn kesahkan kalau ada org cakap anda ni skema rama..takpe!!! yang penting anda seorang pemandu yang berhemah dan mungkin ada yang berkenan dengan cara pemanduan anda dan terus nak jadikan menantu (takde kena mengena)

7)Okey..saya rasa banyak2 cara kat atas cara yang ni paling berkesan..sebelum keluar rumah baca Bismillhi tawakkaltu 'Alallah dan Bismillahillazi la yadhurru (rujuk Al-Mathurat utk bacaan dalam jawi,more accurate...)...inshaAllah sepanjang pemanduan akan smooth walaupun ada yang buat kita geram tapi kita sentiasa rasa tenang dan gumbira.... :)

Jangan stress bawak kereta..ingatlah orang dulu2 lagi la susah nak travel kena naik kereta lembu/beca/unta/jalan kaki...bersyukur dengan apa yang ada :)

No comments: