Wednesday, December 9, 2009

Rendang ayam Express


Aku mmg suka masak..lebih2 lagi bila dah kahwin,hubby tak suka mkn beli..lebih prefer mkn kat rumah walaupun dgn berlaukkan hanya telur goreng..yang bestnya,apa saja yang aku masak mesti dia kata sedap..tp lately masakan aku termasin..huhuu...berangan kot masa masak tu... :p

Hari ni patutnya pagi2 aku siapkan bfast suamiku dgn hidangan cucur udang..tp malangnye terlewat bgn..so mkn la nasi goreng jek...bersemangat aku nak buat cucur udang lepas mkn kat Alor Gajah hr tu..hehee...

So tgharinye, fikir apa nak msk...hmm...kat fridge ada ayam,santan...bahan2 asas nak wat rendang..so dengan penuh semangat dan keazaman, aku start masak rendang ayam tu...nama rendang ayam ni "Rendang ayam Express"..mmg express wat rendang ni..blend je semua...

Nak kongsi resipi ni kat semua...tp rendang aku ni tak cukup bahan..takde daun kunyit,daun limau purut,kerisik..tp belasah je la...sedap gak :p


Bahan2nye:

Ayam separuh ekor,potong sederhana
Santan
Sedikit minyak..jgn banyak sgt sebab santan akan pecah minyak..

Bahan2 blend:
Serai
Bawang merah dan putih (5 ulas ++)
Cili padi (10 batang ++)
Kunyit hidup
Halia
Lada hitam (klu suka pedas bubuh extra)
Jintan manis (sedikit je)
jintan putih (sedikit je)
Garam dan gula secukupnya

Cara2...
  1. Mula2 panaskan kuali dengan minyak sikit
  2. Tuangkan bahan2 kisar, tumis sampai naik bau
  3. Bubuh ayam satu persatu ye
  4. Then,masukkan santan
  5. Perisakan dgn garam dan gula

P/S: ajinomoto tak dibenarkan dalam setiap mskanku :)

Then gaul rata2...tunggu sampai kering kuahnya..dalam lebih kurang 20 minit sipla...pastu makan :)

Masak sebenarnya senang sgt...klu kita ikhlas lg la mskn kita akan jd sodap..lebih2 lagi bila msk utk suami...jd gemuk suamiku dibuatnya sebab kena paksa mkn..hehe...

Air tangan isteri yang ikhlas akan menyerikan sebuah rumahtangga :)



No comments: